In totaal 11,4 miljoen mensen worden bereikt door gedrukte tijdschriften. Daarbij gaat het om 80% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder.

De NOM Print Monitor (2017-IV), begin dit jaar gepubliceerd laat zien dat de bereikscijfers van printmagazines voor de vierde keer op rij stabiel is. De totale oplage van tijdschriften bedroeg vorig jaar 396 miljoen. Sinds 2016 zijn oplagen en bereik gestabiliseerd. De gemiddelde oplage per editie van een magazine was vorig jaar ruim 19 miljoen. Bij vaktijdschriften ging het om een gemiddelde oplage van ruim 1,6 miljoen en bij dagbladen om ruim 2,7 miljoen.

Libelle, benoemd tot magazinemerk van het jaar 2017 bij de uitreiking van de Mercurs.

 

De oplagecijfers tonen een optimistisch toekomstbeeld voor printmagazines. Mooi gemaakte bladen als Flow, Linda en Harper’s Bazaar doen het uitstekend. Visuele elementen die een beeldscherm moeilijk kan hebben – zoals grafische vormgeving, typografie, illustraties en fotografie – komen in druk altijd goed tot hun recht.

De meeste bladen worden misschien minder massaal verkocht, maar ze worden wel steeds mooier, exclusiever en bieden voor nu en in de toekomst voor veel mensen een welkom offline moment.

Meer over Tijdschriften

Magazinemerken en -mensen genomineerd voor Mercur-prijs

Print Pakt op papier