Etiketten spelen een belangrijke rol in de informatievoorziening, zeker bij onbedrukte verpakkingen of onverpakte producten.

Het draait daarbij niet alleen om de vermelding van de ingrediënten van het product en de herkomst ervan. Etiketten zijn ook de onderscheidende dragers van het merk en de identiteit van een product. Stel je maar eens de winkelschappen voor, vol met eenvormige en etiketloze flessen frisdrank, bier en wijn.

Etiketten voegen bovendien extra mogelijkheden en functies toe. Bestaande verpakkingen kunnen op die manier snel worden voorzien van bijvoorbeeld tijdelijke marketinguitingen of reclameacties, met speciale QR-codes, krasinkten of augmented reality (AR) toepassingen. ‘Slimme etiketten’ worden voorzien van RFID- of NFC-technologie. Daarmee kunnen ze contactloos informatie uitwisselen met bijvoorbeeld kassasystemen of smartphones.

Nieuwe ontwikkelingen

Met behulp van speciale inkten en materialen (zoals holografische folies) kunnen etiketten de echtheid en integriteit van een product garanderen. Omgevingsgevoelige etiketten verschaffen zelfs informatie over de kwaliteit van het product, door bijvoorbeeld van kleur te veranderen als de temperatuur boven een bepaalde waarde is geweest.

Het gebruik van shrink sleeves (krimpetiketten) neemt toe. Ook in-mould labels (waarbij het etiket volledig versmelt met de kunststof verpakking) worden steeds vaker toegepast. Toch blijft het zelfklevende etiket onverminderd populair met een wereldwijd marktaandeel van 40 procent (2017).

Dankzij de verdere ontwikkeling van digitale druktechnieken kunnen etiketten ook in kleine oplages en on demand worden geproduceerd. Bovendien kunnen er, met toepassing van variabele data printen, talloze (zelfs gepersonaliseerde) versies van labels worden gemaakt, zoals bijvoorbeeld Coca Cola met haar Share A Coke-campagne heeft laten zien.

Groeimarkt

Opvallend aanwezig of juist nagenoeg onzichtbaar (de zogenaamde ‘no-label look’): etiketten zijn er in talloze varianten van vorm, materiaal en functionaliteit. En de markt voor labels en etiketten groeit. Volgens marktonderzoekers van Smithers Pira ging er in 2017 in de labelmarkt wereldwijd bijna 30 miljard euro om. Dat bedrag neemt voorlopig gestaag toe met jaar-op-jaar zo’n 2,8 procent. In 2022 wordt een volume aan gedrukte etiketten bereikt dat, omgerekend, in oppervlakte maar liefst zo’n 1,33 biljoen A4-afdrukken beslaat.

Uit cijfers van brancheorganisatie Finat blijkt dat de Top 10 van Europese grootgebruikers van labels in 2016 samen goed was voor 80 procent van de Europese labelmarkt. Over de periode tussen 2010 en 2016 heeft de Top 10 bovendien bijna 1,1 miljard vierkante meter aan haar jaarlijkse labelverbruik toegevoegd (ofwel 23 procent). Met name Polen, waar het verbruik nu 70 procent boven het niveau van 2010 ligt, draagt daar sterk aan bij. Ook Turkije, dat nu in de Top 10 op een negende plaats genoteerd staat, groeit.

Meer over Etiketten

‘Visdief’ heeft beste etiket én bierviltje

Limited edition etiketten voor jubilerend Heineken