Als er een categorie drukwerk is die zich permanent aan het front bevindt van de digitale multimedia-revolutie, dan is dat wel de krant. Uitgevers zijn voortdurend – en met wisselend succes – op zoek naar een balans tussen een efficiënte productie en distributie van hun kranten en het ontplooien van nieuwe online en mobiele verdienmodellen.

De gedrukte krant wordt dagelijks gelezen door 6,4 miljoen Nederlanders. Weliswaar is de totale oplage van de dagbladen in 2017 weer met een kleine vijf procent gedaald naar 2,26 miljoen exemplaren, maar veel mensen lezen de krant samen met de buren, op hun werk of in de bibliotheek of het café. Dit zogeheten bereik is ook al een paar jaar stabiel, wat betekent dat de krant steeds meer wordt gedeeld, zegt het Nationaal Onderzoek Multimedia NOM.

De landelijke dagbladen hadden in 2017 een gemiddelde oplage van 1,226 miljoen, de regionale kranten van 1,032 miljoen. De totale verspreide oplage van landelijke en regionale dagbladen samen komt in Nederland op nagenoeg drie miljoen exemplaren. Daar moeten dan nog 316.400 gedrukte gratis dagbladen bij opgeteld worden.

Kranten wereldwijd

In haar laatste Trends-rapport (oktober 2017) stelt WAN-IFRA vast dat papier nog altijd van groot belang is voor krantenuitgevers. Volgens de brancheorganisatie voor de wereldwijde krantenindustrie werd in 2016 nog altijd 91,6 procent van de omzet gerealiseerd met de gedrukte kranten (in 2012 was dat 95,1 procent).

Sinds enkele jaren zijn de inkomsten voor meer dan de helft afkomstig van de lezers en niet langer van adverteerders. Terwijl de advertentieomzet in print in 2016 met 8 procent afnam (en in de afgelopen vijf jaar met in totaal 26,8 procent kromp), groeide de lezersomzet uit papieren kranten sinds 2011 juist met 3 procent.

Ondertussen groeide de wereldwijde omzet uit digitale edities in 2016 met zo’n 28 procent – maar de omzet uit digitale advertenties nam met maar 5 procent toe.

Meer over Kranten

De krant jubileert: ‘400 jaar bij de tijd’

Lokale kinderkrant Rotterdam ‘Jong010’ krijgt navolging

Btw op digitale media omlaag