Als er een categorie drukwerk is die zich permanent aan het front bevindt van de digitale multimedia-revolutie, dan is dat wel de krant. Uitgevers zijn voortdurend – en met wisselend succes – op zoek naar een balans tussen een efficiënte productie en distributie van hun kranten en het ontplooien van nieuwe online en mobiele verdienmodellen.
Landelijke en regionale dagbladen bereiken samen dagelijks 40 procent van de bevolking. Print is opvallend populair in het weekend, blijkt uit de recent verschenen NOM Printmonitor 2019 IV: “Het bereik van de zaterdagkrant is een derde hoger dan van een gemiddelde editie”. Bij veel dagbladtitels is het dagbereik van hun printuitgaven hoger dan van de digitale platforms, stelt brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia, maar: “De grootste titels AD en De Telegraaf vormen hierop een uitzondering. Met dagelijks ruim anderhalf miljoen online lezers overtreffen de digitale platforms van deze titels het bereik van de gedrukte editie. Dat is grotendeels te danken aan de populariteit van nieuws op de smartphone.”
Kranten wereldwijd
In haar Trends-rapport (oktober 2017) stelt WAN-IFRA vast dat papier nog altijd van groot belang is voor krantenuitgevers. Volgens de brancheorganisatie voor de wereldwijde krantenindustrie werd in 2016 nog altijd 91,6 procent van de omzet gerealiseerd met de gedrukte kranten (in 2012 was dat 95,1 procent).
Sinds enkele jaren zijn de inkomsten voor meer dan de helft afkomstig van de lezers en niet langer van adverteerders. Terwijl de advertentieomzet in print in 2016 met 8 procent afnam (en in de afgelopen vijf jaar met in totaal 26,8 procent kromp), groeide de lezersomzet uit papieren kranten sinds 2011 juist met 3 procent.
Ondertussen groeide de wereldwijde omzet uit digitale edities in 2016 met zo’n 28 procent – maar de omzet uit digitale advertenties nam met maar 5 procent toe.