Als er een categorie drukwerk is die zich permanent aan het front bevindt van de digitale multimedia-revolutie, dan is dat wel de krant. Uitgevers zijn voortdurend – en met wisselend succes – op zoek naar een balans tussen een efficiënte productie en distributie van hun kranten en het ontplooien van nieuwe online en mobiele verdienmodellen.
Het volgen van het nieuws blijft belangrijk voor Nederlandse mediaconsumenten. Ze lezen daarbij nog altijd veel print: 56 procent leest al dan niet frequent een papieren dagblad. Dat blijkt volgens NDP Nieuwsmedia uit het onlangs gepubliceerde NMO-rapport Mediatrends 2024.
Het digitaal consumeren van het nieuws groeit, ziet de branchevereniging. “Ruim de helft van de Nederlanders bekijkt dagelijks de nieuwssites, -apps of digitale kranten.” Toch vormt de traditionele leesvorm, print, een stevige basis voor de dagbladen. “Het lezen van de gedrukte landelijke dagbladen is in 2024 zelfs licht gestegen. Bij regionale dagbladen is juist het aantal digitale lezers gegroeid.”