Dankzij de digitalisering krijgen gedrukte kalenders en agenda’s allerlei nieuwe functies. Dat bewees bijvoorbeeld de Cold Case kalender.

De eerste editie van de Cold Case kalender leverde de politie zoveel bruikbare tips op over onopgeloste zaken dat de kalender ook dit jaar werd uitgebracht. De kalender wordt verspreid onder gedetineerden en bij de reclassering en bevat informatie over onopgeloste zaken. Zo ontwikkelde de politie een middel dat het hele jaar door nuttige informatie oplevert.

Kalenders en agenda’s zijn meer dan nuttige gebruiksvoorwerpen. Kalenders worden ingezet als nuttig hulpmiddel voor mantelzorgers, familieplanners en als wandversiering. Bruno Devos, winnaar van de Kalenderwedstrijd 2018, deed tijdens de uitreiking een oproep om met de schoonheid van drukwerk een tegenwicht te bieden aan de uitdagingen van de moderne tijd. Zijn kalender Paperwork 2018 bevatte kunstwerken, die ook na afloop van het kalenderjaar als wandversiering zijn te gebruiken.

De behoefte aan het medium blijft, ondanks veranderingen in de markt. De Belgische krant Het Nieuwsblad signaleerde eind 2017 een stijging van papieren agenda’s in de boekhandel. De oorzaak: bedrijven geven minder agenda’s weg als relatiegeschenk en daarom schaft de consument er weer gewoon een (vaak zelfs twee) aan in de boekhandel. Het assortiment groeit. Blanco notitieboekjes en luxueuze schriftjes doen het overigens ook prima. Volgens vakblad KantoorVak Trends & Design gaat het nog steeds om een markt van “miljoenenmarkt in producten en euro’s”.

Ontwerpers, drukkers en binderijen grijpen de productie van een kalender bovendien graag aan voor een grafisch hoogstandje, om daar namens zichzelf of in opdracht van een klant de (zakelijke) relaties een plezier mee te doen.

“Bedrijven zien er de PR-waarde van in om duizenden ‘contactmomenten’ te creëren onder het mom van het aanbieden van een nuttig – en gratis – gebruiksvoorwerp”, schreef ontwerper Paul Mijksenaar in 2008: “Vaste klanten van het plaatselijke Chinese restaurant kunnen zich jaarlijks verheugen op een volledige jaarkalender, gedrukt op een quasi-bamboe afrolbaar lattenwerkje met wat onleesbare kalligrafie voor het broodnodige exotische aspect. Verstandig genoeg is het telefoonnummer van de afhaalservice gewoon in een Helvetica lettertype afgedrukt.”

In grafisch Nederland wordt al sinds 1983 de Kalenderwedstrijd georganiseerd, een competitie voor Nederlandse relatiekalenders. Sinds 2000 doen ook Belgische kalenders mee en met ingang van dit jaar mogen ook handelskalenders worden ingezonden. De organisatie is in handen van de Stichting Kalenderwedstrijd.

“Uiteraard heeft de jury oog voor de grafisch technische verzorging, maar de kalenders en agenda worden niet louter met een loep beoordeeld. De vakjury let op de communicatiekracht, bruikbaarheid, originaliteit/innovatie en ook op marketingaspecten, zoals connectiemogelijkheden met social media.”

Meer over Kalenders

‘Een goed kalenderjaar’

Publiek stemt op favoriete kalender