Steeds meer consumenten ontdekken dat al die digitale foto’s pas echt tot hun recht komen als ze van de harde schijf of vanuit de cloud in een fysiek, papieren album belanden. Dat fotoboeken – en andere fotoproducten, zoals een kalender of een canvas – welhaast verslavend zijn mag blijken uit het feit dat gebruikers die eenmaal een album hebben samengesteld, dat daarna ook vaak blijven doen.

In 2016 werden er in West Europa 25 miljoen fotoboeken verkocht en dat aantal liep in 2017, naar inschatting van marktonderzoeker Futuresource, op naar 25,6 miljoen exemplaren. De Benelux, Frankrijk en Duitsland samen zijn goed voor 65 procent van het volume aan fotoboeken.

Ook de komende jaren zal dat de fotoboekenmarkt nog geleidelijk blijven groeien, mede omdat er meer nieuwe spelers op de markt komen die innovatieve producten en hoge kwaliteit bieden. Eind 2016 startte bijvoorbeeld Amazon in de VS met ‘Amazon Print’, waar Prime-leden eenvoudig fotoproducten kunnen samenstellen en bestellen.

Fotoalbum vanaf smartphone

Volgens de Futuresource-analisten staat het rechtstreeks vanaf een smartphone bestellen van fotoboeken nog in de kinderschoenen, maar dat zal snel veranderen. De kwaliteit van de smartphone-camera’s is namelijk sterk verbeterd en er worden meer gebruiksvriendelijke apps ontwikkeld. Bovendien biedt het toepassen van Artifical Intelligence nieuwe mogelijkheden. Op basis van gezichtsherkenning en kwaliteitsbeoordeling kan software de samenstelling van een fotoboek automatiseren. Google gaat deze dienst toevoegen aan Google Photos om het mensen eenvoudiger te maken een fotoboek te bestellen.

Meer over Fotoboeken

Vakantie checklist: fotoalbum test 2023

Elfstedentocht-plaatjes zorgen voor verzamelkoorts

Jaarlijkse ‘Fotoalbum Test’