Direct mail is uitgegroeid tot veel meer dan ‘geadresseerde reclame’, waarbij louter de NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) ervoor moeten zorgen dat een folder in de gewenste brievenbus valt.
Dankzij geavanceerde grafische techniek kan het drukwerk op basis van aanvullende klantgegevens en –voorkeuren in hoge mate worden toegesneden op de wensen en interesse van de ontvanger.
Houdt de ontvanger bijvoorbeeld van sportieve vakanties of is het een natuurliefhebber, betreft het een jong gezin of een gepensioneerd echtpaar?
Persoonlijke benadering
Met een persoonlijke benadering in tekst én beeld, relevante informatie en passende aanbiedingen wordt een maximaal effect bereikt. Aanhaken bij een speciaal moment, een feestdag of een evenement vergroot daarbij de kans op een beter effect.
Ook een aloude marketing-wet blijft daarbij onverminderd sterk: ‘een bobbel in een envelop werkt’. Iedereen is nieuwsgierig naar wat er in die envelop zit. Bijgevoegde gadgets verhogen de kans op response dus aanzienlijk.
Met een persoonlijke benadering kunnen bovendien onnodige inspanningen en kosten worden vermeden: een flatbewoner heeft immers weinig behoefte aan korting op een grasmaaier. Die gerichte verspreiding is er mede oorzaak van dat het volume direct-mail licht daalt.
TIps voor een doelmatig campagne zijn er in overvloed. Kijk bijvoorbeeld bij Nic Oud, bij Post.nl of bij Jubels.
Nieuwe klanten
Bij het vinden van potentiële nieuwe klanten, het vergroten van de merkbekendheid en het onderhouden van de relatie met bestaande klanten – de drie belangrijkste doelstellingen van marketeers wereldwijd bij hun communicatiecampagnes – staat het gebruik van direct mail hoog genoteerd, zowel in bestedingen als in effectiviteit.
Geen wonder: na e-mail vinden consumenten direct mail en folders de prettigste manier om benaderd te worden door bedrijven.
The Times bijvoorbeeld, benadert via Royal Mail proefabonnees om hen te verleiden hun proefabonnement om te zetten naar betaald.