Wanneer je als merk goed wilt uitpakken zet je buitenreclame in. Maximale aandacht van mensen die op bus of tram staan te wachten, een indringende boodschap voor langsrijdende automobilisten. Onderzoek bevestigt: ‘Campagnes met buitenreclame zorgen voor extra verkoop’.

Buitenreclamespecialist JCDecaux speelt handig in op de commotie rond het groeiende gebruik van ‘adblockers’, waarmee consumenten reclame op hun smartphones en tablets blokkeren.

“Adverteerders vragen zich af hoe ze hun doelgroep kunnen blijven bereiken. Het antwoord is simpel: met buitenreclame! Een massamedium dat géén last heeft van Adblockers, niet is door te spoelen, niet is weg te zappen en geen last heeft van dalende oplagen. Sterker nog, buitenreclame is onvermijdelijk en staat altijd aan.”

15_12_abri_jcd

 

Soortgelijke argumenten gebruikt ExterionMedia onder het motto ‘Engaging Audiences’.

“Mensen komen ondanks hun drukke levens nog steeds elke dag buiten. Ze gaan naar hun werk, doen de boodschappen, gaan naar school of naar de sportclub. Door de routes die zij afleggen, komen zij meerdere keren per dag in aanraking met Out-of-Home (OOH). Op deze manier bereikt u in korte tijd ruim 8 miljoen mensen. Daarnaast staat Out-of-Home 24 uur per dag en 7 dagen per week aan en is dus altijd aanwezig.”

Hoeveel meters?
Voor buitenreclame is in Nederland circa 200.000 vierkante meter beschikbaar. Dat berekende Fred Kuhlman van het nationaal adviesbureau buitenreclame (nabb).  

“In totaal tellen wij bijna 200.000 vierkante meter reclame, waarvan het grootste deel in de openbare ruimte geplaatst is (>90%). In de afgelopen jaren zien we een daling van het aantal analoge billboards, maar wel een stijging van twee vierkante meter-reclamevitrines (niet specifiek in abri’s, maar juist op nieuwe locaties zoals in winkelcentra).

Reclame op het twee vierkante meter-formaat neemt sowieso het grootste aandeel in, gevolg door A0-reclame (2-Signsborden, frames op nutsvoorzieningen). Hoewel er slechts een beperkt aantal reclamemasten staan (circa 140), zijn deze door hun grote oppervlakte (meestal 100 vierkante meter per zijde) toch opvallend aanwezig.

Lichtmastreclames en plattegrondkasten staan ook in vrijwel elke gemeente en zijn bepalend (door hun grote hoeveelheid) voor de uitstraling van de openbare ruimte. Het aantal vierkante meters digitale reclame is nog relatief beperkt (<2%), maar zal naar verwachting snel gaan groeien.”

Omzet
Hetzelfde bureau lichtte onderzoek uit van Nielsen naar de omzet van buitenreclame. Dat verscheen eind oktober 2017.

“De advertentie-omzet bij OOH was in de eerste helft van 2017 nagenoeg gelijk aan die van een jaar eerder, wat voor dit mediumtype opmerkelijk is. Voor het eerst sinds het eerste halfjaar van 2013 was er geen sprake van groei, maar van een daling. De afname was weliswaar minimaal met 0,1%, maar past niet in de trend van de gemiddelde groei van 4,5% van de laatste jaren.”

Meer over Buitenreclame

Boeren voeren publieksactie met spandoeken

Goed eerste kwartaal voor buitenreclame

Top-100 Adverteerders 2023: groei voor radio, OOH en krant