Bij de uitreiking van de Cross Media Awards, vorige week in Amsterdam, is Donald Duck uitgeroepen tot ‘Merk van het Jaar’. De prijs werd toegekend “omdat het weekblad na 70 jaar nog steeds alive and kicking is”.
De jury stelt: “Donald Duck bestaat al generaties lang. In 2021 werd het hoogtijd om hard in te zetten op digitaal. De stap was groot en de stap was ook succesvol. Donald Duck luistert heel goed naar de doelgroep en speelt vervolgens perfect op de bevindingen in, wat tot geweldige resultaten leidt. Dat maakt Donald Duck tot Cross Media Merk van het jaar.”
Ferdi Felderhof is hoofdredacteur van Donald Duck: “Kinderen lezen helaas steeds minder. Maar Donald Duck blijft onveranderd populair. We horen bijna dagelijks van ouders dat het vaak nog het enige tijdschrift of boek is dat kinderen nog lezen. En dat ze er beter dóór gaan lezen. Nu we er ook nog een app bij hebben is een groot gezinsprobleem ook meteen opgelost. Want er hoeft minder gekibbeld te worden op de deurmat wie als eerste de Duck mag lezen en er kan wekelijks nóg meer gelezen worden.“
Donald Duck groeit nog steeds op alle fronten, zowel in print als digitaal, stelt uitgever DPG Media. In september 2021 lanceerde Donald Duck zijn eigen app, die werd voor de lezers en mét de lezers gemaakt. Duck-abonnees hebben hiermee altijd meer dan 1.000 strips in hun achterzak. En ze kunnen altijd en overal ‘even lekker Donald Ducken’.