Consumenten raken ‘app-verzadigd’

Volgens onderzoek van bureau Havas raken we app-verzadigd. Dit blijkt uit het wereldwijde iLife-onderzoek.

Het Havas iLife-onderzoek onderzocht de relatie tussen mens en technologie. Aan de studie deden ruim 12.000 respondenten wereldwijd mee. Daaronder waren 101 Nederlanders.

Slaaf van je smartphone

De studie onderzoekt onder meer onze de haat-liefdeverhouding met smartphones en social media. Dat we meer en meer vergroeid raken met onze smartphone zal niemand verbazen, zegt Havas-strateeg Lianne Heite. ‘Maar dat we onszelf in toenemende mate als “slaaf van…” classificeren is op zijn minst bedenkelijk.’
Azië – met uitzondering van Japan en Saudi-Arabië – spant op dit vlak de kroon. In West-Europa is Spanje met 28% koploper en de gelijke van de Verenigde Staten. Nederland bevindt zich in de middenmoot. Het vooruitzicht is dat we de komende jaren meer en meer onderworpen raken, volgens Heite.
Voor het idee om je smartphone te integreren in je lichaam, lopen vooral ouders warm. Wereldwijd vinden mannen het cyborg-idee aanlokkelijker dan vrouwen. Dat is ook zo in Nederland.

App-verzadiging

Dankzij de innige relatie met onze smartphone maken we steeds meer gebruik van apps, en minder van websites. Tegelijkertijd raken we app-verzadigd. Wereldwijd geeft 50% van de respondenten aan genoeg apps te hebben en geen extra apps nodig te hebben. Onder de Nederlandse deelnemers ligt dit nog een stuk hoger, vooral onder vrouwen en millennials. ‘Interessante uitdaging voor merken om daartussen te komen’, zegt Heite.

Sad face

We zijn in relatief korte tijd ‘hardcore tech’-gebruikers geworden. Twee derde (zowel wereldwijd als in Nederland) vindt dat moderne technologie menselijke relaties verzwakt. Terwijl we aanvankelijk dachten dat het ons meer met elkaar zou verbinden. Recentelijk gaan steeds meer invloedrijke stemmen op die de keerzijde van de medaille benadrukken.

Gelukexpert Leo Bormans stelt dat maar liefst 1 op 3 Vlaamse jongeren zich eenzaam voelt. Hij zegt hierover: ‘Die jongeren hebben wellicht veel vrienden op Facebook en zijn sociaal misschien niet eenzaam, maar wel emotioneel. Ze weten niet goed waar ze terecht kunnen met hun problemen of als het moeilijk gaat.’ Want het is nog maar de vraag of de ‘good weather friends’ die ze op Facebook hebben ook ‘bad weather friends’ blijken.

Sociale media als primaire nieuwsbron

Meer dan 80% van de Nederlandse respondenten is actief op social media. Dit is vergelijkbaar met het wereldwijde gemiddelde. Een kwart van de Nederlandse millennials geeft aan social media als primaire nieuwsbron te gebruiken. Internationaal geldt dit voor bijna de helft.

Maar veel mensen zijn ook kritisch, zegt het Havas-onderzoek. Wereldwijd vindt 46% social media tijdverspilling en dat zij een rem zetten op het kritisch denken. Rond de 40% denkt dat het mensen verdeelt, en 26% vindt dat sociale media niet uitdagend zijn en hoofdzakelijk de eigen mening bevestigen.

Ook print

Plaats een reactie