Ondanks de prominente plaats van digitale platformen in het dagelijks leven, blijven consumenten positiever staan tegenover reclame in offline kanalen. Dat zijn bijvoorbeeld tijdschriften en reclame op de winkelvloer (POS). Daarover schrijft vakblad MarketingTribune naar aanleiding van onderzoek door Kantar.
De media-onderzoekers van Kantar hielden voor de tweede maal hun wereldwijde ‘Media Reactions’-enquête. Ze stelden op basis daarvan een ‘Ad Equity’-ranglijst op. “Ad equity staat voor de houding van consumenten ten opzichte van hun reclame-ervaring binnen specifieke platformen en advertentie-formats”, legt MarketingTribune uit. “Deze positieve houding ten opzichte van advertenties via traditionele mediakanalen zien we ook terug in Nederland. De algemene Nederlandse top 5 Ad equity-ranglijst wordt volledig aangevoerd door traditionele mediakanalen. Daarbij worden POS-uitingen het meest positief gewaardeerd door Nederlandse consumenten. Pas op de achtste positie in de Nederlandse ranglijst vinden we het eerste online kanaal terug; namelijk podcasts.”
“Marketeers moeten deze voorkeuren in hun strategieën meenemen”
De overgrote meerderheid van de marketeers wereldwijd blijkt van plan meer uit te geven aan hun favoriete advertentieformats: online video, influencer content en advertenties op social media. In het artikel van MarketingTribune zet Duncan Southgate, Global Brand Director Media bij Kantar, daar vanwege het rapport een kanttekening bij. “Terwijl de pandemie de groei van online in elk aspect van het leven van de consument heeft versneld, zien we een voorkeur voor offline reclame. En dan met name bij enkele sterke lokale nieuwsmerken. Marketeers moeten ervoor zorgen deze voorkeuren in hun strategieën mee te nemen. En tegelijkertijd te profiteren van de schaalvoordelen van wereldwijde online platforms.”