Sinds begin deze maand is de nieuwe Code Postfilter van kracht. Consumenten kunnen nu eenvoudiger aangeven welke geadresseerde reclamepost ze wel of niet willen ontvangen.
Volgens branchevereniging DDMA (Data Driven Marketing Association) heeft Stichting Postfilter – de organisatie die verantwoordelijk is voor de code – de recente update doorgevoerd na een uitgebreid onderzoek onder consumenten in 2020: “Hieruit bleek onder andere dat zij vinden dat meldpunt Postfilter meer naamsbekendheid moet krijgen, zodat voor mensen duidelijker is via welke weg ze ongevraagde geadresseerde reclamepost kunnen stoppen. Ook stipten gebruikers verbeterpunten aan bij het instellen van een Postfilter.”
Postfilter verbeterd
De nieuwe Code schrijft nu onder andere voor dat afzenders van ongevraagde geadresseerde reclamepost verplicht zijn om op hun reclame-uitingen een verwijzing naar Postfilter te zetten, schrijft DDMA: “Zo weten ontvangers precies waar ze hun ontvangstvoorkeuren kunnen doorgeven. Op verzoek van consumenten is op de nieuwe site het registratieproces versimpeld, wordt er minder jargon gebruikt en krijgen gebruikers de mogelijkheid om een Postfilter in te stellen zonder daarbij hun naam en e-mailadres te delen.”

Gezonde relatie tussen verzenders en ontvangers
Stichting Postfilter is een initiatief van het Nederlandse bedrijfsleven en verschillende maatschappelijke en belangenorganisaties. Het doel van de stichting is om een gezonde relatie tussen verzenders en ontvangers van geadresseerde reclamepost te bevorderen. Bedrijven zijn in Nederland verplicht om Postfilter-voorkeuren te respecteren.
