Als je een folderverspreiding toevoegt voorafgaand aan je ‘out of home’ campagne, verhoogt dat de aandachtswaarde en valt het product 28,3 procent meer op in het winkelschap. Dat blijkt uit nieuw onderzoek in opdracht van folderverspreider Spotta.
Uit eerder Spotta-onderzoek bleek al dat de folder en tv-reclame elkaar perfect te versterken: “Als je de aanbieding eerst in de folder ziet en vervolgens op televisie, vind je de aanbieding nog interessanter. Folderaanbiedingen blijven beter hangen omdat ze in het brein bewuster en actiever worden verwerkt dan tv-reclames.” Nu wordt ook duidelijk dat de consument het product persoonlijk relevanter vindt als hij de reclame-uiting in de folder en op buitenreclame heeft gezien: “De toevoeging van een folder aan de out of home campagne zorgt ervoor dat het product in het winkelschap 21,5 procent sneller opvalt bij de consument dan bij alleen een out of home campagne. Het effect is nog sterker bij de volgorde van de folder gevolgd door de out of home. Deze volgorde verhoogt de stopping power van het product in de winkel met maar liefst 28,3 procent.”
Folder houdt aandacht vast
Een van de conclusies uit het onderzoek, waarbij naast Eye tracking software en EEG ditmaal ook virtual reality werd ingezet, is dat de twee mediatypes elkaar aanvullen door de manier waarop het brein ze verwerkt: “Folders en out of home zijn middelen waarbij de content goed te verwerken is waardoor content wordt opgeslagen in het geheugen. De folder scoort het hoogst op het vasthouden van de aandacht, wat invloed heeft op het onthouden van de boodschap. Out of home scoort hoog op verlangen bij de consument, wat positieve invloed heeft op het koopgedrag. De perfecte volgorde in media inzet is eerst de folder waarbij de aandacht wordt gegrepen van de consument. Opgevolgd door een out of home campagne die de push geeft tot aankoop.”