De ChristenUnie in Rotterdam maakte dit jaar de beste verkiezingsposter met ‘een affiche met een hart’. Dat maakte Leonard Geluk, directeur van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), bekend in Den Haag.
VNG Magazine organiseerde de wedstrijd in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen voor de derde maal. Een jury koos uit 108 inzendingen eerst vijf finalisten. Een online publieksstemming, waar meer dan vierduizend keer werd gestemd, wees vervolgens de winnaar aan.
“De Rotterdamse afdeling van de ChristenUnie kreeg ruim 34 procent van de stemmen”, schrijft VNG Magazine. “Het verkiezingsaffiche van de PvdA uit Leiden is tweede, met 25 procent van de stemmen. Het brons is voor de Roosendaalse Lijst uit Roosendaal. Die lokale partij kreeg 18 procent van de stemmen.”
Herkenbare poster
De jury prijst het winnende affiche onder meer vanwege de herkenbaarheid van de poster. “De partijkleuren zijn herkenbaar. Ook de lokale connectie is goed zichtbaar, door directe en indirecte verwijzingen naar Rotterdam. De Rotterdamse skyline is te zien in het blauwe hart. En de slogan – Voor een stad met een hart – verwijst naar het beeld De verwoeste stad van Zadkine. Dat werk herinnert aan de vernietiging van Rotterdam in de Tweede Wereldoorlog en heet in de volksmond ook wel ‘Stad zonder hart’.”
Rotterdamse ontwerper
De CU-poster is het resultaat van een intensieve brainstormsessie door de vrijwilligers in de partij, zegt Judith de Gelder in VNG Magazine. Zij is de campagneleider van de Rotterdamse ChristenUnie. De partij vond de jonge Rotterdamse ontwerper Danielle van den Dorpel bereid om deels op vrijwillige basis het ontwerp te maken. “Ze is nog niet zo lang klaar met haar opleiding”, zegt De Gelder. “Dus dit is voor haar een dikke pluim.”
Bekijk hier alle deelnemende verkiezingsposters.