De reclamebestedingen aan out-of-home (OOH) zijn voor het eerst sinds de uitbraak van het coronavirus weer gestegen. Dat schrijft vakblad Adformatie. Volgens cijfers van Outreach werd in het tweede kwartaal iets meer dan 40 miljoen euro uitgegeven aan (digitale) buitenreclame.
In 2020 werd de buitenreclame-markt het hardst geraakt van alle media en leverde ongeveer een derde aan omzet in, stelt Adformatie. Zowel traditionele OOH als digitale OOH laten nu een verdubbeling van de bestedingen zien: “Traditioneel is goed voor 23 miljoen in het tweede kwartaal tegen 11,5 miljoen in dezelfde periode in 2020. Digitaal groeit 109 procent en gaat van 8 miljoen naar bijna 17 miljoen. Het aandeel van digitaal komt hiermee inmiddels op 42 procent.”
Volgens Outreach is het herstel van de OOH-markt voor een deel het directe resultaat van de versoepelende maatregelen rond corona: “Het zorgt voor meer mobiliteit dus meer bereik op straat en in de openbare ruimten, wat aantrekkelijk is voor adverteerders. Daarnaast speelt de structurele ontwikkeling van digitale OOH (DOOH) een rol in de groei van de bestedingen. Steeds geavanceerdere targetmogelijkheden en programmatic buying zijn belangrijke factoren achter de ontwikkeling en groei van DOOH.”