Het eerste kwartaal van 2025 is door de buitenreclame-markt afgesloten met een groei van 1 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2024. Hiermee kwamen de bestedingen uit op 61,3 miljoen euro.
De verdeling naar traditioneel en digitaal valt in de loop van de tijd steeds meer uit in het voordeel van digitaal, constateert brancheorganisatie Outreach. “In het eerste kwartaal van 2022 was het aandeel van digitaal nog 42 procent, maar in 2025 is dat nu opgelopen naar 54 procent.”

Met een totaal van 94.000 schermen of vlakken voor buitenreclame (OOH) is dat aantal 1 procent gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2024. “Het aantal traditionele vlakken nam licht af, maar daartegenover staat een flinke toename van het aantal digitale vlakken en dan vooral de vlakken tot een schermgrootte van kleiner dan twee vierkante meter.”
Volgens Sita Bakker, directeur Outreach, passen de ontwikkelingen in het langjarige beeld dat de OOH-markt laat zien: “Digitalisering transformeert de OOH-markt in Nederland. Met zowel statisch als dynamisch aanbod is er heel veel mogelijk voor een optimale campagne. Zowel de massa kan bereikt worden, en waar kan dat nog, maar ook hyper gerichte campagnes zijn met de digitalisering mogelijk, zelfs op grote schaal.”