Van alle vormen van buitenreclame – ook wel Out Of Home of OOH genoemd – komt de abri het vaakst voor. En in ruim 80 procent van de gevallen hangt in die abri’s een ‘analoog’ papieren affiche, terwijl 15 procent van een digitaal scherm is voorzien. Dat blijkt uit een recente inventarisatie door Outreach.
Buitenreclame is er in vele soorten en maten, variërend van A0-borden tot snelwegmasten. Nederland telt volgens de inventarisatie van Outreach zo’n 46.000 vaste OOH-objecten (‘rijdende’ objecten zoals op een bussen en/of trams zijn niet meegerekend). Abri’s vormen de grootste groep met een aandeel van 52 procent.
De tweede groep in omvang betreft de A0-borden. Billboards, reclamemasten en speciale formaten verdelen de resterende 3 procent. De 260 reclamemasten bestaan voor 80 procent uit snelwegmasten, aldus Outreach.
Analoog, digitaal en scrollers
Bij de OOH-inventarisatie is ook naar verschijningsvorm gekeken. “Hier zijn drie categorieën te zien: analoog, digitaal en scrollers. Analoog heeft met 88 procent het grootste marktaandeel, de scrollers (abri’s/billboards met routerende vlakken) vertegenwoordigen 2 procent van de markt”.
“De overige 10 procent is voor digitaal en deze komt voor bij abri’s, billboards, reclamemasten en speciale formaten. Vooral in deze laatste groep is het aandeel digitaal (83 procent) zeer hoog ten opzichte van de andere formaten. De digitale specials bestaan voor bijna de helft uit zogeheten Artscreens. Die zijn in de horeca en cultuurgelegenheden te vinden. Een kwart van de digitale specials bestaat uit schermen bij tankstations”.
Meer infomatie vind je bij Outreach, het samenwerkingsverband van de Nederlandse buitenreclame-exploitanten.