Na een gematigd eerste kwartaal, met een plus van 1%, vertonen de bestedingen aan buitenreclame (OOH) in het tweede kwartaal een ‘solide groei’ van 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Volgens branchevereniging Outreach bedroeg de totale omzet in het tweede kwartaal 80,6 miljoen euro. “Daarvan ging 43% naar traditioneel en 57% naar digitaal. Samen met het eerste kwartaal is de eerste helft van 2025 goed voor een omzet van 141 miljoen euro. Dat is een groei van 3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.”

De groei in het tweede kwartaal werd vooral gedreven door het traditionele segment, stelt Outreach. “Dat groeide met 10%, tegenover 2% voor digitaal.” De toename in het tweede kwartaal hangt volgens Outreach deels samen met het gemiddeld hogere vlaktarief voor traditioneel Out Of Home (OOH).
De ontwikkeling van de buitenreclame/OOH-markt ligt in lijn met de onlangs gepresenteerde cijfers van WPP, ziet Outreach. “WPP stelde de verwachtingen voor de totale markt naar beneden bij. Maar het verwacht zowel voor als na de bijstelling van die prognoses voor OOH een groei tussen de 3 en 6% voor heel 2025.”
Outreach directeur Sita Bakker onderstreept de verwachtingen van WPP. “De groei is in het tweede kwartaal deels seizoen gedreven. Maar het laat ook zien dat OOH zich relatief sterk ontwikkelt ten opzichte van de totale mediamarkt. Dat is een positief signaal voor de rest van het jaar.”