De markt voor buitenreclame (Out of Home, of OOH) groeide in het derde kwartaal 10 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De omzet kwam uit op ruim € 70 miljoen, tegen € 64 miljoen in 2023, aldus Outreach.
De groei van de markt deed zich voor bij zowel traditionele buitenreclame (6%) als bij digitale OOH- uitingen (14%), meldt branchevereniging Outreach. “Het aandeel van digitaal kwam uit op 58% tegen 56% in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Binnen digitaal wordt 27% op basis van programmatic ingekocht.”
“De totale omzet van de eerste drie kwartalen geeft een vergelijkbaar beeld. De groei van de markt is 12% ten opzichte van dezelfde periode in 2023 en digitaal loopt met +22% voorop als het gaat om omzetgroei.” Op basis van de cijfers van de eerste drie kwartalen komt de prognose van Outreach voor heel 2024 uit op iets meer dan € 300 miljoen.
Volgens Outreach blijkt uit cijfers van Nielsen dat Unilever in de eerste drie kwartalen van 2024, net als in 2022 en 2023, de grootste OOH-adverteerder was, gevolgd door Talpa Radio en Amazon. “Retail is veruit de grootste branche met een aandeel van 21% op basis van de bruto bestedingen. Media is op afstand de tweede branche met een aandeel van 12%.”