Buitenreclame-budget passeert kwart miljard

De bestedingen aan (digitale) buitenreclame – ook wel out-of-home of (D)OOH genoemd – zijn in 2022 uitgekomen op € 251 miljoen. Dat is een groei van 34% ten opzichte van 2021, blijkt uit cijfers van branchevereniging Outreach.

Het OOH-budget van een kwart miljard euro betekent dat ‘buitenreclame’ het medium ‘radio’ achter zich laat als het gaat om reclamebestedingen. Outreach: “De omzet van radio zal naar schatting tussen de € 220 en 230 miljoen bedragen in 2022. OOH is nu na online en televisie de nummer drie in de markt.”

Bestedingen aan (D)OOH per kwartaal in 2021/2022 naar traditioneel en digitaal (x € miljoen). Groeipercentages 2022 ten opzichte van 2021. Bron: Outreach

De behaalde omzet van (D)OOH in 2022 is volgens Outreach een record, dat relatief kort volgt op het dieptepunt van een aantal jaar geleden. “In 2020 daalde de markt in korte tijd met ruim 30% tot € 145 miljoen als gevolg van de maatregelen rond corona. In 2021 was er alweer sprake van een voorzichtig herstel dat werd aangevoerd door de omzetten bij digitaal. Inmiddels is het aandeel van digitaal opgelopen tot 48%. In 2019 was dat nog 36%.”

Bestedingen aan (D)OOH 2018-2022 naar traditioneel en digitaal (x € miljoen). Bron: Outreach

Hannelore Majoor is CEO van JCDecaux en voorzitter van de branchevereniging Outreach. Ze is verheugd over de ontwikkeling van de markt: “De groei van de buitenreclamebestedingen was voorzien en zal naar verwachting verder doorzetten in 2023.” “De grote groei in bestedingen aan digitale buitenreclame is mede te verklaren door de mogelijkheden die het biedt. We zien ook dat online budgetten van adverteerders verschuiven naar DOOH.”

Buitenreclame

Plaats een reactie