Na opnieuw een recordjaar, zijn de verwachtingen voor 2024 zijn ronduit positief als het gaat om de bestedingen aan buitenreclame (OOH). Branchevereniging Outreach: “Als de meter richting de 10% uitslaat kruipt het budget richting de € 300 miljoen in 2024”.
OOH wordt in z’n algemeenheid gezien als het enige overgebleven massamedium, stelt Outreach. Dat zal budgetten blijven aantrekken uit andere mediumtypen zoals televisie en online. Het aandeel digitaal zal verder toenemen. “Op dit moment ligt dat rond de 55%, maar in 2024 gaat dat richting 60% en misschien nog wel iets meer.”
In het tweede kwartaal van 2024 wordt een vernieuwd bereiksonderzoek voor buitenreclame gelanceerd. “Het onderzoek is van hoogstaande kwaliteit. De aansluiting bij NMO zorgt er straks voor dat OOH eenvoudiger meegenomen kan worden in mediaplannen door gebruik te maken van crossmedia datasets. Dit komt de vergelijkbaarheid met andere mediumtypen ten goede. Dan zal het massabereik van OOH nog eens extra goed zichtbaar zijn.”
Een mogelijk remmende factor op de groei van OOH kan zijn de veelal lokale regelgeving. Outreach noemt bijvoorbeeld het verbod op reclame voor vlees, vis, vliegreizen en fossiele brandstof. Recent is daar ‘fast fashion’ bijgekomen. “Het spreekt voor zich dat er unaniem vanuit de branche wordt gevraagd om een landelijk beleid. Zo’n eenduidig beleid is krachtiger en heeft daardoor meer draagvlak, denk aan het verbod op tabaksreclame.”