Het KVGO is als branche-organisatie voor de grafimedia ‘ontzettend teleurgesteld’ over de uitspraak van de rechtbank om de ‘ja-sticker’ voor huis-aan-huis-reclame in Amsterdam toe te staan. “We voorzien grote gevolgen voor alle betrokken partijen in Amsterdam.”
De branche-organisatie denkt hierbij bijvoorbeeld aan winkeliers die hun klanten niet meer kunnen informeren over welke mooie (kortings)acties ze hebben: “Consumenten zijn meer kwijt aan hun boodschappen en winkeliers verliezen inkomsten. De kleine mkb-ers die het momenteel al moeilijk hebben in onze leeglopende winkelstraten kunnen hun publiek niet meer bereiken. En dan hebben we het nog niet gehad over de makers en verspreiders van folders en huis-aan-huiskranten die door deze uitspraak minder werk hebben en mensen zullen moeten ontslaan. En dat alles voor een sticker, die is ingevoerd op basis van onjuiste en niet bewezen milieuclaims.”
Tegelijkertijd stelt het KVGO begrip te hebben voor het feit dat de gemeente Amsterdam een doelstelling heeft op het gebied van afvalverwerking en afvalscheiding. “Maar die bereik je niet met de ja/ja-sticker. Wij gaan graag met gemeenten in gesprek over een manier die wel werkt.”