Het voortbestaan van huis-aan-huiskranten komt in gevaar door ‘ondoordacht gemeentelijk milieubeleid’. Dat stelt branchevereniging NNP in een brief aan media minister Arie Slob.
“In een poging papierverspilling tegen te gaan, dreigen gemeentes het voorbeeld van het stadsbestuur Utrecht te volgen door reclamefolders én huis-aan-huiskranten over één kam te scheren en beiden uit de brievenbussen te weren. Als dit ondoordacht beleid navolging krijgt, is het einde verhaal voor onafhankelijke huis-aan-huis journalistiek.”
Niet alleen dreigt daarmee de lokale journalistiek het loodje te leggen, maar mogelijk verdwijnt ook zo’n 450 miljoen aan reclameomzet in de zakken van buitenlandse techbedrijven zoals Google en Facebook, stelt NNP – de branchevereniging van regionale en lokale huis-aan-huiskranten.
Nederland telt volgens NNP momenteel bijna vierhonderd huis-aan-huiskranten die wekelijks door zo’n 7,9 miljoen Nederlanders gelezen worden. “Veel overheden gebruiken huis-aan-huiskranten om burgers te informeren over belangrijke regionale kwesties. Ze worden ook intensief gebruikt als communicatiemiddel van bewoners naar hun buurtgenoten.”
De milieu impact van huis-aan-huis kranten valt reuze mee, meent NNP: “Krantenpapier komt tegenwoordig uit speciale kweekbossen in Scandinavië, waar voor elke omgehakte boom er twee terug worden geplant. Vervolgens wordt het krantenpapier in Nederland ongeveer zeven keer gerecycled. Tot slot werken drukkerijen conform hoge milieueisen en worden ze jaarlijks aan strenge controles onderworpen.”
Reacties
P.T. Korteweg
Dit blad zou ook in Den Haag verschijnen maar nog nooit gezien.N.B. geen sticker op mijn brievenbus