De goed bezochte workshop van KVGO’s Bram ter Beek stond geheel in het teken van Print Pakt. ‘We moeten bereid zijn om de bladzijde om te slaan.’
Voor de eerste van twee workshops koos Bram ter Beek voor een ambitieuze aanpak. Van de deelnemers werd gevraagd na te denken over de identiteit en strategie van het eigen bedrijf. Op basis daarvan nodigde Ter Beek de drukkers uit om na te denken over de toekomst. De hedendaagse drukker moet kiezen: wil hij een commodity aanbieden of gaat hij zich ontwikkelen op de economische ladder door te innoveren en het dienstenpakket te verbreden.
Dat de toekomststrategie per bedrijf verschilt en afhankelijk is van de aard van de organisatie en zijn klanten, deed in de workshop niet ter zake. Het aanbieden van drukwerk is een goed uitgangspunt om het bedrijf verder te ontwikkelen. Allerlei onderzoeken tonen aan dat drukwerk een uitstekend communicatiemiddel is waarmee opdrachtgevers hun omzet kunnen vergroten. Ter Beek presenteerde het ene na het andere voorbeeld van de Print Pakt-website om zijn stelling te onderbouwen.
Het meest interactieve deel van de workshop bestond uit het nadenken over de gepresenteerde praktijkcases uit een KVGO-onderzoek van vorig jaar. In het onderzoek werd de meerwaarde van drukwerk voor kleine winkeliers aangetoond. De cases waren volgens Ter Beek een mooi aanknopingspunt voor een gesprek met klanten. Drukkers kunnen met hun klanten dergelijke tests ontwikkelen en zo laten zien welke meerwaarde hun producten opleveren. Dat idee maakte de tongen los en leverde inspiratie op voor de aanwezigen.
De volgende workshop wordt gehouden op maandag 11 mei. Meer over de workshops en kansen voor grafische bedrijven hoort u tijdens Print Pakt Live op 20 mei. Schrijf snel in voor dit gratis evenement.