Ondanks de nog altijd geldende coronamaatregelen is de Boekenweek ‘een groot succes’ geworden. “Het is de op dat moment één na hoogste afzetpiek sinds begin dit jaar”, stelt CPNB-directeur Eveline Aendekerk tevreden vast.
De Boekenweek van 2021 is volgens het CPNB door de uitzonderlijke omstandigheden moeilijk te vergelijken met eerdere edities. Het evenement werd nooit eerder verplaatst naar de zomerperiode. Daarnaast werd de Boekenweek van het voorgaande jaar – 2020 – ook al geplaagd door corona-effecten. Daardoor werd er toen minder omzet gerealiseerd. “Als we de Boekenweek 2021 vergelijken met eerdere edities, zien we een omzetstijging van 11% ten opzichte van 2020. Ook is er een omzetstijging van 6% ten opzichte van 2019 met de verkoop van Nederlandstalige boeken.”
Hoge omzet- en afzetcijfers
“Als we de data van de ‘zomerse’ Boekenweek (week 21-22) vergelijken met dezelfde weken in 2019 en 2020, dan zien we dat er tijdens de Boekenweek 2021 respectievelijk +27% (t.o.v. 2020) en +34% (t.o.v. 2019) omzet is gerealiseerd. Daarbij was de gemiddelde prijs van de verkochte boeken € 15,79. Er is voor 12,3 miljoen aan boeken verkocht.”
De boekenmarkt is na de heropening van de boekhandels flink aangetrokken. De Boekenweek droeg daar aan bij met hoge omzet- en afzetcijfers. “Tijdens de Boekenweek werd bovendien meer dan de helft van alle omzet via fysieke verkooppunten behaald. Dat is fors meer dan in de rest van het jaar, waarin door de harde lockdown gemiddeld slechts 35% van de omzet via fysieke verkooppunten werd gerealiseerd.”
Consumentenonderzoek Boekenweek 2021
Dit jaar is er voor het eerst een consumentenonderzoek uitgevoerd om te bepalen wat de impact van de Boekenweek is op het lees-, koop- en leengedrag van consumenten. Dertig procent van de Nederlandse consumenten heeft aangegeven iets voorbij te hebben zien komen over de Boekenweek in 2021. Circa een derde van die consumenten is bij het lezen, luisteren of kopen van een boek tijdens de actieperiode, in hun keuze beïnvloed door de Boekenweek.