Deze zomer publiceert de VPRO Gids een serie artikelen over succesvolle tijdschriften. “Is print dood? Welnee”, stellen de schrijvers: “Er zijn mooie voorbeelden van titels die overeind blijven in tijden van kelderende oplages, terugkrabbelende adverteerders, opzeggende lezers en uitgeklede redacties.”
De zesdelige artikelenserie ging van start met het grootste publiekstijdschrift van Nederland, de Kampioen van de ANWB, dat een maandelijkse oplage heeft van 3,6 miljoen exemplaren en een bereik van 5,4 miljoen lezers: “Wat bijna niemand weet is dat er sinds december 2013 elke maand twee verschillende Kampioenen verschijnen. Een editie voor iedereen tot vijftig jaar en een seniorenvariant voor vijftigplussers. Drie maanden lang hadden die verschillende covers en artikelen, maar sinds maart alleen nog een ander advertentiekatern.”
De makers van de Kampioen zien ook nog wel ruimte voor een extra titel: “Wie strandt langs de weg heeft misschien het geluk om als een van de eersten een ‘Kampioen voor pechvogels’ te ontvangen. Die wordt nu ontwikkeld en gaat verspreid worden door de wegenwachters. Om achter de vangrail te lezen.”
Inmiddels zijn ook afleveringen verschenen over het Zwitserse Reportagen, het Duitse Arte Magazin, de Franse Le Canard Enchaîné en het Amerikaanse The Hollywood Reporter. Volgende week verschijnt het slotartikel over Dazed & Confused.