Deze week gaat de ‘Beste Folder Award 2022’-verkiezing van start. Consumenten kunnen op hun favoriete folder stemmen. Zowel papieren als online folders maken kans op awards in verschillende categorieën.
De organisatoren leggen het belang van de competitie uit. “Wekelijks vallen er stapels folders door de brievenbussen van de Nederlandse huishoudens. Folders zijn een belangrijk medium voor retailers en producenten om hun klanten te bereiken. Bij de ‘Beste Folder Awards’ achterhalen we wat consumenten van folders vinden.”
Tot de beoordelingscriteria behoren onder andere de vormgeving en de leesbaarheid van de folder. Maar er wordt ook gelet op de aanwezigheid van scherpe en aantrekkelijke aanbiedingen. Consumenten kunnen vanaf 10 maart stemmen.
De verkiezing Beste Folder Awards levert de deelnemende bedrijven ook waardevolle informatie op. “Het geeft je als folderaar inzicht in wat de consumenten van je folder vinden. Daarnaast leer je over de folder-prestaties van de deelnemende concurrenten.”
Op basis van de verkiezingsresultaten stellen de organisatoren categorierapportages samen. Die bieden inzicht in onder andere de rapportcijfers en de ranking, maar ook de positionering van een folder ten opzichte van deelnemende concurrenten.
De verkiezing ‘Beste Folder Awards’ werd in 2015 voor de eerste keer georganiseerd. Het is een initiatief van Q&A en wordt in samenwerking met Spotta en WePublish uitgevoerd. Q&A is vooral bekend van de grootschalige consumentenverkiezing ‘Retailer of the Year’. Dit concept wordt inmiddels in diverse Europese landen georganiseerd, waarbij consumenten hun favoriete winkelketens beoordelen.