Printmagazines bereiken in totaal 11,3 miljoen mensen, ofwel 78% van de Nederlandse bevolking. “Vrouwen, hoogopgeleiden en welstandigen zijn nog altijd de heavy magazine lezers”, stelt uitgever Sanoma. “Print is en blijft belangrijk.”
Sanoma baseert zich op cijfers van de pas verschenen NOM Print Monitor 2018-IV. Daaruit blijkt dat het totaal bereik van printmagazines ten opzichte van de vorige meting (2018-III) stabiel is gebleven.
De uitgeverij concludeert ook tevreden: “De top 3 van betaalde magazines met het hoogste bereik blijft onveranderd en is nog steeds in handen van Sanoma: Libelle (1,5 miljoen), Donald Duck (1,5 miljoen) en LINDA. (1,3 miljoen).”
“Print is en blijft belangrijk”
“Print blijft een geweldig medium in de mix”, stelt Kees Wilbrink (Commercial Director van Sanoma Media Netherlands) in een interview met DeMedia100 Magazine. “Het grootste bewijs zit wel in het feit dat mensen nog altijd bereid zijn te betalen voor hun favoriete blad. Met onze titels zijn we onderdeel van de meest persoonlijke momenten van onze fans. Thuis, in bed, in bad, op vakantie. Juist dat offline moment wordt steeds waardevoller in het drukke leven van de consument. Print is en blijft dus belangrijk. Wel blijft het belangrijk dat merken zich multimediaal ontwikkelen en op verschillende plekken een rol spelen in het leven van fans. Alleen zo creëren we echte connectie met de fans.”
Bereik van belang voor mediaplanning en marketing
Voor het NOM bereiksonderzoek worden jaarlijks ongeveer 17.000 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over het lezen van alle Nederlandse nieuwsmedia (landelijk, gratis en regionaal), ongeveer 120 magazines en zo’n 330 HAH-kranten. Deze steekproef staat voor 14.246.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder (bron: MOA GS / CBS). Daarnaast wordt in het NOM printbereiksonderzoek het gebruik van andere media vastgelegd, zoals tv-kijken, radio luisteren, internet- en computergebruik en bioscoopbezoek.
De primaire doelstelling van NOM is het (laten) uitvoeren van printbereiksonderzoek ten behoeve van mediaplanning voor nieuwsmedia en magazines. Dezelfde gegevens worden ook gebruikt voor marketingactiviteiten van uitgevers en media-exploitanten.
Reacties
Ramon Kaaijven
Wat een interessante artikel! Het lezen van printmagazines blijft nog altijd leuk. Het is heel anders dan constant in een mobiele telefoon bezig te zijn. Blij dat het bereik toch stabiel is gebleven.
RamonKaaijven