Landelijke en regionale dagbladen bereiken samen dagelijks 40 procent van de bevolking. Print is opvallend populair in het weekend, blijkt uit de recent verschenen NOM Printmonitor 2019 IV: “Het bereik van de zaterdagkrant is een derde hoger dan van een gemiddelde editie”.
“De meeste titels zijn erin geslaagd het bereik van hun printuitgave op te voeren”, concludeert brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia op basis van de laatste cijfers (over de periode Q4-2018 t/m Q3-2019). “AD, Het Financieele Dagblad, Reformatorisch Dagblad, De Telegraaf, Trouw en de Volkskrant boeken een plus.” De grootste winnaar is Het Financieele Dagblad: “Deze titel telt gemiddeld acht procent meer lezers dan in de vorige rapportageperiode. Het bereik van de weekendeditie is zelfs met dertien procent gestegen.”
Bij veel dagbladtitels is het dagbereik van hun printuitgaven hoger dan van de digitale platforms, stelt NDP, maar: “De grootste titels AD en De Telegraaf vormen hierop een uitzondering. Met dagelijks ruim anderhalf miljoen online lezers overtreffen de digitale platforms van deze titels het bereik van de gedrukte editie. Dat is grotendeels te danken aan de populariteit van nieuws op de smartphone.”