De Belastingdienst heeft de belangen van mensen die berichten niet digitaal kunnen of willen ontvangen uit het oog verloren.
Dat constateert de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, na onderzoek. Bij het digitaliseren van het berichtenverkeer tussen de Belastingdienst en de toeslaggerechtigden is te veel vaart gemaakt.
Dat zorgde eind vorig jaar voor veel verontwaardiging, boosheid en onrust. De Belastingdienst moet zo snel mogelijk zorgen voor een goed vangnet van professionele dienstverleners.
Van Zutphen waarschuwt ook andere overheidsorganisaties: “Bij digitaliseren is van belang dat er vooraf hulp is georganiseerd voor mensen die het moeilijk vinden. En er moet een alternatief zijn voor mensen die niet mee kunnen of willen.” Van Zutphen heeft zijn rapport op 4 april aangeboden aan staatssecretaris Wiebes van Financiën.
In Trouw was ook kritiek op de aanpak van de Belastingdienst te lezen. Volgens prof. Jan van Dijk maakt de fiscus zich schuldig aan digi-dwang. “Langzaam maar zeker kunnen klanten wel veleid worden toto digitale communicatie, maar dat is een proces dat wel twintig jaar kan duren.”