Airbnb, de webportal waar particulieren hun woonruimte aan reizigers kunnen verhuren, brengt een eigen kwartaalblad uit.
De eerste editie van de reisglossy telt 128 pagina’s en verschijnt in een oplage van 18.000 exemplaren. Met het magazine, getiteld Pineapple, wil Airbnb “de sprong maken van online content naar tastbare verhalen en inspiratie”.
In elke editie van Pineapple (de ananas staat volgens de makers van oudsher symbool voor gastvrijheid) staan drie wereldsteden centraal. In de eerste winter-editie die nu verschijnt zijn dat San Francisco, Seoul en Londen. Airbnb: “Het doel? Eenvoudig: Pineapple is gemaakt om te verbinden en te inspireren. Het is de bedoeling dat het wordt opgerold en meegenomen in rugzakken, dat er doorheen wordt gebladerd in treinen en vliegtuigen. Het moet worden doorgegeven van gastheer aan reiziger, aan onbekenden en aan vrienden.”
Het magazine is te koop in een beperkt aantal boekhandels en via de website van Airbnb, en zal ook worden verspreid via Airbnb-verhuurders. Vooralsnog bevat Pineapple geen advertenties, maar Airbnb zegt verschillende mogelijkheden te onderzoeken om dit nieuwe papieren platform verder uit te bouwen.