Adventskalenders zijn al lang niet meer alleen voor kinderen en katholieke families, meldt de NOS. “De kalenders zijn vandaag de dag luxer, duurder en ook voor volwassenen.”
Een adventskalenders telt de dagen af voor kerstmis – de adventsperiode – en elke dag mag er een luikje worden geopend waarachter zich een verrassing bevindt, vaak chocolade of een klein cadeau. Deze kalenders zijn traditioneel vooral populair in Duitsland en Oostenrijk, maar de NOS constateert dat de populariteit in Nederland nu ook flink toeneemt: “Intertoys ziet een stijging van 15 tot 20 procent in de verkoop ten opzichte van vorig jaar. Bol.com zag de verkoop met 36 procent toenemen ten opzichte van vorig jaar en De Bijenkorf verkocht er in een week meer dan 6.000.”

Voor kinderen zijn er bijvoorbeeld kalenders gevuld met Lego of Playmobil speelgoed. Ook bedrijven en supermarkten storten zich op deze groeimarkt: woonwarenhuis IKEA bracht een eigen adventskalender uit, supermarkt Aldi heeft er een met elke dag een flesje wijn en elders is er ook een kalender gevuld met 24 speciaalbieren.
